راه اندازی ایستگاه ویژه غواصی و کار در اتفاع آتش نشانی مشهد آغاز کار ستاد دهه آخر صفر شهرداری مشهد با محوریت خدمت رسانی به زائران در این ایام قرائت میثاق‌نامه خدمت ۱۷۰۰ دانش‌آموخته علوم پزشکی در حرم امام‌رضا(ع) بایدو فرصتی که زائران از آن سهمی ندارند شهردار مشهد خبر داد: اجرای عملیات تراش و روکش آسفالت بولوارهای نامجو و ارشاد نجات فضای سبز مشهد با آب خاکستری | فضای سبز یاری‌گر منابع آبی آخرین وضعیت خطوط مترو از زبان شهردار مشهد | با تکمیل خطوط متروی مشهد، سرویس‌دهی به زائرانی که با قطار، هواپیما و اتوبوس وارد مشهد می‌شوند، امکان‌پذیر می‌شود ترافیک سنگین در بزرگراه امام‌علی(ع)، میدان امام‌خمینی(ره) و خیابان شیرازی (۱۳ تیر ۱۴۰۳) کیفیت هوای ۴ منطقه کلانشهر مشهد در شرایط «پاک» قرار دارد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) اعمال‌قانون ۲۰۳۸ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۸ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۱۳ تیر ۱۴۰۳) ویدئو | برقراری تخفیفات نقدی ۲۲ درصدی عوارض پرداخت و پایان کار شهرداری مشهد شهروند خبرنگار | گلایه شهروند از اسراف برق در محله پورسینای مشهد + پاسخ برگزاری مراسم چهلمین روز شهادت رئیس‌جمهور شهید در مشهد + فیلم و عکس آغاز عملیات اجرایی بهسازی و نوسازی گذر تاریخی نوغان مشهد گذری بر تاریخ قدیمی‌ترین هتل مشهد | «پارس» با پنجره‌هایی رو به ارگ قدیم تصادف مرگ‌بار کامیونت با موتورسیکلت در محور چناران-مشهد (۱۱ تیر ۱۴۰۳) صدور بیش از ۱۵۹ هزار مجوز بهره‌برداری از غرف بازار‌های سیار شهرداری مشهد اعلام نرخنامه مصوب عکس پرسنلی اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران مشهد تأمین ۱۰۰ لیتربرثانیه آب موردنیاز فضای سبز مناطق غربی مشهد
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

برنامه ریزی بر مبنای بازدید از عملکرد واحد‌ها

  • کد خبر: ۱۱۶۹۵۶
  • ۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴
برنامه ریزی بر مبنای بازدید از عملکرد واحد‌ها
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

مدیریت شهری به خصوص در کلان شهر‌ها با پهنه وسیع جغرافیایی و پیچیدگی و تنوع گسترده وظایف برای اداره شهر روبه روست. حوزه‌های مختلف خدمات رسانی به مردم شامل شهرداری‌های مناطق، نواحی و محلات مربوط به آن و همچنین سازمان ها، شرکت‌ها و سایر نهاد‌های وابسته به شهرداری ها، همه در سراسر شهر پراکنده شده اند.

هرچند سیستم‌های هوشمند و فناوری‌های روز تا حد زیادی این امکان را دراختیار مدیران قرار می‌دهد تا با اطلاعات بیشتری درباره موضوعات مربوط به حوزه مدیریت خود تصمیم گیری کنند (یا برای آن‌ها برنامه ریزی کنند)، اما یک واقعیت وجود دارد که همه چیز تنها از طریق سیستم ها، گزارش‌ها و در چارچوب اتاق کار دربسته قابل تشخیص و انجام نیست.

برنامه ریزی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین وظایف مدیر است که زیربنای آن محسوب می‌شود و بر همه وظایف مدیریتی تقدم دارد، از این رو ضرورت دارد فرآیند آن به صورت علمی، دقیق و با قابلیت اجرا صورت پذیرد. مدیران ستادی معمولا راهبرد‌ها و سیاست‌های کلی اجرایی را برای مجموعه سامانه شهری، طراحی و ابلاغ می‌کنند و از این طریق بر مبنای مصوبات و اسناد بالادستی در مسیر چشم انداز کلان سازمان به اداره سیستم می‌پردازند، پس لازم است این امر براساس اطلاعات دقیق و به روز محقق شود.

در همین راستا ضرورت دارد کارشناسان، برنامه ریزان و مدیران ستادی برای دریافت اطلاعات دقیق‌تر و همچنین مشاهده‌های میدانی و آشنایی با نیاز‌های هر مجموعه و اقتضائات و شرایط محیطی آن،  به این امر اقدام کنند.

روان شناسی کار و کارکنان، دریافت تجربیات سرمایه‌های انسانی هر مجموعه، مشاهده‌های میدانی و ملاحظه محدودیت ها، فرصت‌ها و امکانات محیطی و همچنین آشنایی با اقتضائات خاص دوایر سازمانی، از مهم‌ترین الزامات برنامه ریزی است که تنها بر مبنای بازدید مستقیم و بدون واسطه از عملکرد واحد‌ها محقق می‌شود.

باید ضمن حضور میدانی و مصاحبه و هم اندیشی با کارشناسان تخصصی حوزه‌های مختلف در تمام دوایر سازمانی وابسته به شهرداری، برنامه ریزی و به دنبال آن اقدامات اجرایی و عملیاتی انجام شود. واحد‌های ستادی باید به معنای واقعی از حال وروز واحد‌های صنفی باخبر باشند و برنامه ریزی خود را بر همین مبنا انجام دهند.

شهرداری‌ها مجموعه‌های مردمی هستند که نتیجه عملکرد آن‌ها خیلی زود دربرابر دیدگان شهروندان قرار می‌گیرد و به صورت مستقیم بر کیفیت زندگی آن‌ها اثرگذار است، پس باید این حساسیت محل توجه دست اندرکاران امور قرار گیرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->